Ugrás a tartalomhoz Lépj a menübe
 


1, A változás útja

 

Bizonyos és az érzékelés is tanúsítja, hogy valami változik ezen a világon.

-         Mindazt, ami változik, más változtatja.

-         Itt azonban nem lehet a végtelenségig előre menni.

-         Tehát el kell jutni egy első változtatóhoz, mozgatóhoz, amelyet semmi nem változtat.

 

 

2, A létesítő okosság útja                             

 

Azt találjuk, hogy a tapasztalati világ dolgaiban a létesítő okok rendszeres sorozata érvényesül.

-Lehetetlen, hogy valami önmagának legyen a létesítő oka.

-Nem lehet a létesítő okok sora végtelen

-Tehát szükségképpen kell lenni létesítő oknak, és ezt mindnyájan Istennek nevezzük.

 

3, Az esetlenség útja

 

Vannak dolgok, amelyekre nézve fenne lehetőség: lenni és nem lenni.

-Lehetetlen hogy minden dolog ilyen legyen, hanem kell, hogy valami szükségképpeni legyen.

-Nem lehetséges a végtelenbe menni szoknak a dolgoknak a keresésében, amelyek önmagukban hordják a szükségképpeniség okát.

Tehát okvetlenül kell feltételeznünk egy olyan létezőt, amely szükségképpeniségnek az okát önmagában hordja, s ezt mindnyájan Istennek nevezzük.

 

4, A tökéletesség fokozatainak az útja

 

Találunk a dolgokban olyan tulajdonságokat, hogy inkább nemes, következésképp lét.

-         Ami pedig legtökéletesebb egy bizonyos területen, az egyúttal okozza mindazt a tökéletességet, amely azon a területen található.

Tehát van valamilyen oka a létnek, és egyúttal a jónak és minden más tökéletességnek, amely az egyes dolgokban található.

És ezt Istennek mondjuk.

 

5, A rend útja

 

Látjuk, hogy az egyes ismerettel nem rendelkező dolgok, amelynek az anyagi testek, célosan működnek.

- De ami nem rendelkezik ismerettel, csak úgy irányulhat a célra, ha értelmes lény irányítja.

Tehát van értelmes lény, amely mindent célra irányit.

Ezt mondjuk Istennek.